Drobný komentář k jednomu údaji ze školního atlasu
Skutečnost je taková, že veřejně se v České republice o tématu moravského národa nehovoří, ať už kladně nebo odmítavě. Aspoň v současné době – roky devadesáté, v nichž tomu bylo jinak, jsou už dávnou minulostí. Právě v devadesátých letech k tomuto tématu byli leckdy nuceni zaujmout stanovisko i ti, kteří s myšlenkou moravského národa nesouhlasili. Na jeden takový případ kupodivu poměrně nedávný jsem nedávno narazil na poměrně nečekaném místě, ve školním atlase zeměpisu. Jedná se o Školní atlas České republiky, který vydala Kartografie Praha v roce 2000, tedy už dost dlouho po době, kdy téma Moravy a Moravanů hýbalo veřejností. Na straně 7 uvedeného atlasu je k vidění následující obrázek:
Na jednu stranu je pozoruhodné, že ještě v roce 2000 měli v Kartografii Praha potřebu dávat dětem do atlasu něco, nad čím v roce 2000 už mohli mávnout rukou jako nad něčím, nad čím se už definitivně zavřela voda a co nikoho nezajímá, případně čeho připomínání by bylo jen oživování mrtvé věci. Je nicméně vidět, že kartogramy vycházely ze sčítání lidu 1991 (údaje ze sčítání 2001 pochopitelně nemohly být k dispozici), takže si vydavatelé řekli, že poměrně velká čísla ze sčítání se asi nedají zcela ignorovat; ovšem kdyby znali výsledky ze sčítání 2001, možná by téma národnostního složení ani nezařazovali. Pozoruhodný v každém případě je i komentář nad mapkami, právě ten mě zaujal nejvíc. Domnívám se, že je to řešení, ke kterému v Praze dospěli poté, co byly zveřejněny výsledky sčítání z 1991. Nejednoho zřejmě šokovalo, že moravskou národnost do formulářů napsal ne zcela zanedbatelný počet lidí, ale než by v Praze z toho něco hodlali vyvodit, raději hledali cesty, jak význam tohoto faktu co nejvíc umenšit. A tak se přišlo na vysvětlení, že je vlastně úplně jedno, kolik lidí se hlásí k moravské národnosti, podstatné je, že ti lidé mluví stejným jazykem, sdílejí stejnou kulturu a mají stejné dějiny jako ti, kteří se – ať na kterémkoli místě České republiky – hlásí k české národnosti, takže jednota českého národa není ohrožena, všichni obyvatelé i nadále zůstávají Češi (zajisté nemusím zdůrazňovat, že nejde jen o pojetí pražské, nýbrž obecně české sdílené i značnou částí obyvatel Moravy). Psychologicky zajisté není obtížné takový závěr vysvětlit jako obrannou reakci na ohrožení, jak je v české společnosti vyšší míra veřejně najevo dávané kolektivní moravské identity vnímána. Poselství uvedeného atlasového komentáře je nicméně jednoznačné: moravský národ nejenže neexistuje, ale nikdy ani vzniknout nemůže, protože „pouto“ k českému národu v podobě stejného jazyka, kultury a dějin je nezrušitelné, nikdy nezanikne. Je nutností pro každého, kdo na Moravě o moravském národě uvažuje, se s tímto moravskému národu nepříznivým názorem vyrovnat a osvojit si protiargumenty. Stále je třeba si totiž připomínat, že Morava není kroužek stejně smýšlejících, kteří se sešli v jedné restauraci, že naopak Morava je „tam venku“ se všemi těmi neznámými lidmi, kteří názory moravských kroužků neznají anebo možná znají, ale odmítají.
Já bych spíš napsal obnovení ne vytvoření moravského národa
„Je nutností pro každého, kdo na Moravě o moravském národě uvažuje, se s tímto moravskému národu nepříznivým názorem vyrovnat a osvojit si protiargumenty.“-
osvojit si protiargumenty je jedna věc ale najít tam venku lidi kteří jim budou naslouchat je věc druhá. chce to charisma a řečnické vlohy které většina lidí nemá.
„Stále je třeba si totiž připomínat, že Morava není kroužek stejně smýšlejících, kteří se sešli v jedné restauraci“ – to je sice pravda ale člověk se tam venku dost často setkává s nepochopením
proto si myslím že je důležité aby se moravané co nejvíc stmelovali do různých spolků které budou vytvářet běžnou třeba sportovní nebo kulturní činnost přičemž budou reprezentovat moravanství a nenásilnou formou přesvědčovat svoje okolí o tom že na moravě žijí moravané
že čechové z moravy jsou jen počeštěný moravané a že na tom být moravanem není vůbec nic nepřirozeného.
Tento atlas se mi stal naopak přibližně v mých 10 letech jednim z katalyzátorů mého moravského smýšlení. Najednou jsem viděl že je nás hodně a jaké celé uzemí bychom si mohli nárokovat. Protože je dodnes užívanou školní pomuckou věřím že podobně mohl ovlivnit množství lidí.
Zásadní věcí pro posun řešení moravské otázky by měla být snaha pro obnovení zemského zřízení a tím ušetření mnoho miliard a jsem přesvědčen ,že to může být hlavní argument při řešení celostátní sociální krize,která určitě nastává !!!!!
Nač vytvářet moravský národ? Nacionalismus je přežitek. Nynější a nadcházející století bude patřit vývoji kontinentálních „národů“ v souvislosti se vznikem kontinentálních unií (EU, Jihoamerická unie, Africká unie,….).
Anselm:
Už to vidím, Čínania +Japonci ako jeden ázijský kontinentálny národ. A k tomu India + Pakistan a ešte Irán+Irak. 🙂 🙂 🙂
A do tej Jihoamerickej unie patria aj Malvíny? Alebo sú Falklandy ako zámorské územie Británie súčasťou EÚ? A severný Cyprus je tiež súčasťou EÚ, alebo má byť v Ázijskej Únii?
To je fantazírovanie odtrhnuté od reality. Chce to studený obklad, kľud a nohy v teple.
Prežitkom je skôr neokolonializmus, aj ten ekonomický. Spolupráca je buď MEDZI-národná. (suverénne národy) alebo NAD-národná (POD-riadené národy).
„Zásadní věcí pro posun řešení moravské otázky by měla být snaha pro obnovení zemského zřízení a tím ušetření mnoho miliard a jsem přesvědčen ,že to může být hlavní argument při řešení celostátní sociální krize“ (Antonín Výmola)
–
Hlavní argument to klidně být může, třebaže já jsem přesvědčen, že to hlavní argument být nemá, nicméně kámen úrazu je v tom, že je třeba nejprve přesvědčivě dokázat, že se ty miliardy zemským zřízením opravdu ušetří. A popravdě řečeno, toho v současném moravském hnutí prozatím nikdo není schopen – na to jsou totiž potřeba odborné znalosti přinejmenším makroekonomie, kromě toho soudím, že je rovněž třeba mít pro novou zemi moravskou připravenou i životaschopnou hospodářskou vizi, aby jakékoli předpovědi vůbec měly smysl.
„Nač vytvářet moravský národ? Nacionalismus je přežitek.“ (Anselm)
–
Možná, ale ta doba je daleko a současnost zatím vypadá jinak.
> dalsimoravak:
Pred týždňom sa švajčiari v referende vyslovili proti imigrácii (majú tam asi 25 % imigrantov). Až doteraz bolo Švjačiarsko prezentované ako vzor demokracie, kde sa rešpektuje vôľa občanov, vyjadrená v referende. A naše médiá, zblbnuté „antinacionalizmom“ zrazu drístajú o švajčiarskom (!) nacionalizme. Nie o nemeckom / talianskom / francúzskom / rétorománskom, ale o švajčiarskom.
Ak niektorí presadzovali fikciu „politického národa“ ako synonymum pre občianstvo, tak si sami dali mat. Ukázalo sa, že ani taká „občianska spoločnosť“ nie je imúnna voči nevraživosti a separatizmu, z ktorých až doteraz obviňovali výlučne zlých nacionalistov.
Čo s toho vyplýva pre Moravu? Budovať Moravu na historickom zemskom, či občianskom princípe? Ako sa ukazuje, aj to by mohlo byť kontraproduktívne. Pri každom pokuse o obranu moravských záujmov (hoci by aj išlo o obranu zemských záujmov) sa budú i tak ozývať kuvičie hlasy o „moravskom nacionalizme“.
Slovensko môže slúžiť ako dobrý príklad pre Moravu. Ani samostatnosť nazabránila rozkradnutiu slovenskej ekonomiky, keď sa občania nechali zmanipulovať a zľavili z obrany národných záujmov.
„Pri každom pokuse o obranu moravských záujmov (hoci by aj išlo o obranu zemských záujmov) sa budú i tak ozývať kuvičie hlasy o “moravskom nacionalizme”.“ (B.)
–
Nejde přece rezignovat na prosazování vlastních zájmů jen protože někdo se bude stavět proti. Vždy se někdo staví proti, to je přirozené.
„Ani samostatnosť nazabránila rozkradnutiu slovenskej ekonomiky, keď sa občania nechali zmanipulovať a zľavili z obrany národných záujmov.“ (B.)
–
Samospráva či samostatnost sama o sobě jistě není všelék, ale to neznamená, že úsilí o ni bude automaticky v budoucnu završeno debaklem. Vždy záleží na mnoha okolnostech.